Arkiv | 9 oktober, 2012

Upprörd

image

Ser ett gammalt avsnitt av Oprah som handlar om en familj där mamman har blivit misshandlad av sin man och barnens far under flera år. Jag mår så dåligt och blir så upprörd av att se det men ändå vill jag ta del av det. Pappan fick den äldste sonen att videofilma ett tillfälle när pappan misshandlar mamman både fysiskt och psykiskt. Han får även sonen att delta genom att hålla med när pappan säger hemska saker om mamman.

I detta program får vi se när Oprah intervjuar en av sönerna som nu är 12 år. Han berättar att han trodde att det skulle vara så i ett hem. Det skär verkligen i hjärtat när man hör hör avtrubbad och hjärntvättad sonen blivit. Det här kommer alltid finnas med i hans minne.

För mig är detta så hemskt. Ett hem ska vara tryggt, varmt och kärleksfullt. Samtidigt så vet jag att sådant pågår i många hem tyvärr. Många barn växer upp mitt i det. Jag vet att det finns många organisationer som hjälper mammor och barn som lever i sådana situationer. Men samtidigt undrar man om det är tillräckligt. I USA så är det 10 miljoner barn varje år som ser sin mamma misshandlas. Det är hemska siffror!!
Vi får inte glömma att detta händer runt omkring oss!!

Förlåt om jag blev väldigt djup men detta berörde mig så.
Nu ska jag snart ta bussen in till stan och jobba.