Höstbilder

Embedded image permalink

Besöket hos psykologen Stina gick bra, vi har lätt för att prata bägge två, så tiden gick fort, vi satt i en timme och 20 min och pratade. Hon frågade vad jag fått med mig och om jag tyckte att jag hade förändrat mig som person och om jag minns något speciellt från kursen. Hon ville att jag skulle börja med att ge en bakgrund till varför jag hamnade på kursen och hur allting med min fibro började. Det är intressant att minnas tillbaka ibland, för jag inser faktiskt hur långt jag har kommit i mitt tänkande och jag har på sätt och vis accepterat att jag har fibromyalgi, men samtidigt har jag insett att jag kan leva ett fullvärdigt liv trots det. Det handlar mycket om min inställning till det här och vad jag vill göra av mitt liv. Hon sa det att hon märkt både då för 2 år sen och nu att jag är en öppen, spontan och impulsiv person, och sen lade hon så gulligt till att hon tyckte att jag är en person som det är lätt att tycka om. Det var väldigt snällt sagt och det suger jag åt mig av idag. Sedan inser jag såklart att inte alla människor tycker om mig, och det är ok det också. Man kan inte vara alla människor till lags, vi är alla så otroligt olika och det är inte alltid man passar ihop.

Kursen bygger på ACT, alltså Acceptans and Commitment Therapy. Det handlar mycket om att jag får lära mig att ha ett förhållningssätt som hjälper mig att möta mina tankar och känslor på ett öppet och accepterande sätt. ACT använder sex komponenter som tillsammans kallas för psykologisk flexibilitet. När jag är psykologiskt flexibel så innebär det att jag är närvarande i nuet och öppen inför det som pågår inom och runt omkring mig, och att jag medvetet kan välja att göra sådant som är meningsfullt för mig. De sex komponenterna är:

  1. Kontakt med nuet.
  2. Acceptans.
  3. Defusion.
  4. Det observerande självet.
  5. Värderingar.
  6. Värderat handlande.

Du kan läsa mer om ACT på Mindgardens hemsida

Jag fick med mig ännu lite mer saker som jag hade glömt och det ska jag tänka på i framtiden. Det var svårt att få med sig allt som hon påpekade, så det här besöket gav mig mer än jag trodde faktiskt. Bra att bli påmind om saker jag glömt under kursen och bra att få se hur långt jag kommit i arbetet med mig själv. Jag tog en promenad hem för annars hade jag fått vänta så länge tills nästa buss kom. Det är en riktigt fin höstdag idag så jag tog flera kort utmed vägen. Hösten är riktigt vacker!

 

Nu ska jag sätta igång att baka! Ha en fortsatt bra dag!

5 thoughts on “Höstbilder

  1. Fina höstbilder! Visst är väl hösten vacker. Det gäller att njuta nu innan löven faller av och det bara blir grått och kalt.
    Ha det gott!

    • Jaa hösten kan vara riktigt vacker, speciellt såna här dagar som idag, när solen skiner och gör färgerna ännu mer framträdande och klara. Ja jag njuter verkligen de dagar som man kan. Ser att du tar mycket fina bilder, härligt, jag följer bägge dina bloggar och får ta del av både dina bilder och text då.
      Ha det bra!

      • Vad roligt!
        Har lagt in dig i min blogglista, ser fram emot att fortsätta kika in här hos dig! :-)!

Kommentera

