Bakningen so far…

Jag kom igång till slut, bestämde mig för att baka två grejer idag och en grej imorgon samt att slutföra en sak på det jag gör idag. Jag ställer ofta fram det jag behöver på en gång, så jag slipper springa fram och tillbaka sen när jag börjat baka. Idag bakade jag äppelkaka och kokostoppar, två väldigt enkla bakverk men väldigt goda. Synd att vi inte har ett eget äppelträd som jag kunnat gå ut och plockat äpplen från. Det känns riktigt som höst när man får göra det. Men nej, det fick bli köpta äpplen, men jag har smakat och den blev riktigt god. Jag funderar på att ta lite mer äpplen i nästa gång, för jag var väldigt sparsam för jag var rädd att det skulle tynga ner kakan, men den blev jättehög och fin. Man lär sig av sina misstag, det var evigheter sen jag gjorde en vanlig enkel äppelkaka. Oftast gör man ju äppelpaj.

Efter äppelkakan blev det så kokostoppar, som är otroligt enkla att göra. Det enda som är jobbigt och tar lite tid är att jag brukar chokladdoppa dem, men det tänker jag göra imorgon. orkar inget mer nu. Dessa kan man nästan inte misslyckas med, jag göra Leilas kokostoppar, men idag hade jag ingen limeskal i för jag hittade ingen lime igår i affären, sen har jag ingen rom i, det brukar jag inte ha i. Har aldrig någon sådan hemma faktiskt, så det känns onödigt att köpa det enbart för detta. De blev också lyckade och ska som sagt chokladdoppas imorgon. Det gör dem extra smarriga och goda tycker jag. Choklad är aldrig fel…… 🙂

Resten av bakningen följer imorgon!

Ha det så bra så länge!

2 thoughts on “Bakningen so far…

  1. Men gud vad gott det ser ut =) är det något jag är urdålig på så är det att baka! men jag ska försöka baka en lingonkaka någon dag för det tycker jag är så gott! sitter på jobbet och planerar dagens matlista mellan samtalen =) så kan jag åka och handla direkt jag slutar. Hoppas dina fina bakverk blir goda Ann-Sofie och hoppas du är lite piggare nu! kram

  2. Du som är så duktig på att laga god mat fixar säkert att baka gott också. Lingonkaka låter supergott, det brukade mamma göra, det borde jag ta och göra nån gång också.
    Du är så effektiv som planerar matlistan mellan samtalen. 🙂
    De blev riktigt goda bakverken idag, får hoppas på samma tur imorgon. Känner mig piggare nu tack. Kram!

Kommentera

